Test – Publikationseinbindung – J. Schlax M. Sc.

Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Fachbereich 03,
Lehrstuhl für Wirtschaftspädagogik
Jakob-Welder-Weg 9
55128 Mainz


Tel.: +49 (0)6131 39-37802
Fax: +49 (0)6131 39-22095
Mail: jasmin.schlax@uni-mainz.de
Raum: 01-110, Rewi I

Curriculum Vitae (deutsch, lange Version)

Buchbeiträge

Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., und Brückner, S. (2020). Influences on the Development of Economic Knowledge over the First Academic Year: Results of a Germany-Wide Longitudinal Study. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, H.-A. Pant, M. Toepper, und C. Lautenbach (Hrsg.), Student Learning in German Higher Education: Innovative Measurement Approaches and Research Results (S. 371-399). Springer VS.
Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., und Brückner, S. (2020). Influences on the Development of Economic Knowledge over the First Academic Year. In Student Learning in German Higher Education (S. 371-399). Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI

Bücher

Schlax, J. (2016). Überzeugungswandel bei Lehrkräften. Springer Fachmedien Wiesbaden. DOI

Reports

Jitomirski, J., Kühling-Thees, C., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schlax, J. (2019). Influence of media consumption during studies on university dropout rates. In KoKoHS Working Paper (S. 13-16).
Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C., et al. (2019). Analyzing Learning Processes in Higher Education Business and Economics. In KoKoHS Working Paper (S. 44-48).

Sonstige

Frank, K., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2022). Einfluss der individuellen Nutzung digitaler Lehr-Lernpakete auf die Förderung medien-didaktischer Kompetenzen angehender Lehrkräfte.
Frank, K., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Reichert-Schlax, J., et al. (2022). Der Zusammenhang zwischen der individuellen Nutzung digitaler Lehr-Lernpakete von angehenden Lehrkräften und der Förderung ihrer mediendidaktischen Kompetenzen.
Frank, K., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2022). Evaluation of Teaching-And-Learning Tools to Promote Prospective Teachers Skills in Higher Education.
Frank, K., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2022). The Effect of Student Teachers’ Media Use on the Acquisition of Teaching Skills Using Digital Tools.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2022). Study Success Profiles in Higher Education (Teacher) Economics and Their Influencing Factors: A Holistic Analysis. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA).
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schneider, M., Reichert-Schlax, J. (2022). Digital Multimedia Learning Packages to Promote Teachers’ General Competencies.
Frank, K., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Reichert-Schlax, J., et al. (2022). Promotion of prospective teachers’ adaptive didactic competencies using digital learning packages — An evaluation study.
Campean, J., Reichert-Schlax, J., Müller, A. (2022). Sprachförderkompetenz angehender Lehrkräfte in der beruflichen Bildung – Entwicklung und Evaluation digitaler Medienpakete für die Lehrkräftebildung.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Brückner, S., et al. (2022). Evaluation digitaler Lehr-Lern-Pakete zur Förderung allgemeindidaktischer Kompetenzen angehender Lehrkräfte – Ergebnisse aus einem Prä-Post-Kontrollgruppendesign.
Brückner, S., Saas, H., Reichert-Schlax, J., et al. (2021). Entwicklung und Evaluation multimedialer Lernpakete zur Förderung allgemeindidaktischer Kompetenzen angehender Lehrkräfte.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schmidt, S., Walstad, W. (2021). Assessment of knowledge development over the course of a bachelor’s degree – Analyzing distinct learning patterns using internationally established standardized tests.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Walstad, W., et al. (2021). Assessment of higher education students’ economic knowledge in Germany and Japan – A cross-national perspective on gender effects.
Reichert-Schlax, J., Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Dormann, C. (2021). Entwicklung und Evaluation multimedialer Lernpakete zur Förderung allgemeindidaktischer Kompetenzen angehender Lehrkräfte.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Nagel, M. (2021). Knowledge Acquisition in Higher Education Economics and its Relation to Students` Confidence.
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., Reichert-Schlax, J. (2021). Studieneingangsdiagnostik zur Vorhersage des Studienerfolgs in den Wirtschaftswissenschaften mittels eines validierten Tests.
Kühling-Thees, C. M., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schipolowski, S. (2021). Entry Diagnostics for Predicting Study Success in Higher Education Using a Validated Test.
Saas, H., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Reichert-Schlax, J., et al. (2021). Development and Evaluation of Digital Multimedia Packages to Improve Situation-Specific Instructional Skills in Teacher Education. Annual Meeting of the American Educational Research Association.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Jitomirski, J., Kühling-Thees, C. M. (2020). Die Entwicklung des wirtschaftswissenschaftlichen Fachwissens im Bachelorstudium und deren kognitive und curriculare Einflussfaktoren.
Schlax, J., Brückner, S., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2020). Förderung handlungsnaher Unterrichtskompetenzen in der Lehrerbildung - Integrativer Ansatz im Verbundprojekt „Technik und Wirtschaft: Integrierte Didaktik (TWIND). Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik.
Reichert-Schlax, J., Kühling-Thees, C. M., Happ, R., et al. (2019). Der Einfluss von kaufmännischer Berufsausbildung und wirtschaftsbezogener Schuldbildung auf die Wissensentwicklung im wirtschaftswissenschaftlichen Bachelorstudium – Ergebnisse einer deutschlandweiten Längsschnittstudie.
Klinke, S., Reichert-Schlax, J. (2019). How to find him/her again?.
Pant, H. A., Jitomirski, J., Kühling-Thees, C. M., et al. (2019). Influence of media consumption during studies on university dropout rates.
Nagel, M., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2019). Influence of attended courses on domain-specific knowledge growth in higher education economics.
Reichert-Schlax, J., Nagel, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2019). Valid assessment of higher education students’ economic knowledge and understanding using the adapted US-american Test of Economic Literacy – Comparing effects of prior education, native language and gender between Germany and Japan.
Reichert-Schlax, J., Nagel, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2019). A cross-national comparison of gender and language effects on higher education students’ economic knowledge in the U.S. and Germany.
Jitomirski, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Reichert-Schlax, J., et al. (2019). The relation between general intellectual ability and study-related media use among university students in economics.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., et al. (2019). Effects of prior knowledge and intelligence on the development of economic knowledge in higher education.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schmidt, S., et al. (2019). Analyzing learning processes and distinct learning patterns in higher education economics – Results from a nationwide assessment study.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Deribo, T., et al. (2019). Der Einfluss von Vorwissen und allgemeiner intellektueller Leistungsfähigkeit auf die Entwicklung von ökonomischem Wissen in Studium: Ergebnisse einer deutschlandweiten Längsschnittstudie.
Kühling-Thees, C., Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2019). Studienabbruch in den Wirtschaftswissenschaften: Vorhersage auf Basis kognitiver und nicht-kognitiver Eingangsvoraussetzungen. Konferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung.
Reichert-Schlax, J. (2018). Patterns of student learning in business and economics during the first year at university.
Nagel, M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Jitomirski, J., et al. (2018). Exploring the discriminant validity of an entry test in the study domain of business and economics – Results from a national representative large-scale assessment. 51. DGPs-Kongress.
Kühling-Thees, C. M., Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2018). Studienabbruch in den Wirtschaftswissenschaften – Implikationen für die berufliche Bildung?.
Jitomirski, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., et al. (2018). Determining test fairness in a large-scale entrance exam in the business and economics domain.
Kühling-Thees, C. M., Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2018). Dropout students in economics – Analyses from a germany-wide study.
Kühling-Thees, C. M., Happ, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2018). Studienabbruch in den Sozialwissenschaften – Erste empirische Analysen aus einer deutschlandweiten Studie.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., et al. (2018). Test fairness and validity in measuring domain-specific knowledge and understanding in economics.
Jitomirski, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., et al. (2018). Test fairness of an entrance assessment in economics – A nationwide large-scale-study in german higher education.
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., et al. (2018). Die valide Messung domänenspezifischen Wissens im Hochschulsektor - Untersuchung der Testfairness durch Analyse fehlender Werte.
Kühling-Thees, C. M., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Happ, R., et al. (2018). Unterschiede in der ökonomiebezogenen Studieneingangskompetenz zwischen den deutschen Hochschultypen und Hochschulrankinggruppen.
Jitomirski, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kühling-Thees, C. M., et al. (2018). Test fairness of an entrance assessment in economics – a large-scale-study in Germany.

Zeitschriftenaufsätze

Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Frank, K., et al. (2023). Development and Evaluation of Digital Learning Tools Promoting Applicable Knowledge in Economics and German Teacher Education. Education Sciences, 13(5), 481-481.
Federiakin, D., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kardanova, E., et al. (2022). Cross-national structure of economic competence: Insights from a German and Russian assessment. Research in Comparative and International Education, 17(2), 225-245. DOI
Roeper, J., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., et al. (2022). Patterns of domain-specific learning among medical undergraduate students in relation to confidence in their physiology knowledge - Insights from a pre-post study. Frontiers in Psychology, 12, 1-14. DOI
Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Happ, R., et al. (2022). Economic literacy among beginning higher education economics students in Japan and Germany and its socio-demographic influencing factors. RESEARCH IN COMPARATIVE AND INTERNATIONAL EDUCATION, 17(2), 281-300. DOI Author/Publisher URL
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Kuehling-Thees, C., Gordon, J., et al. (2022). Improving study admission through entry diagnostics using a validated subject-specific test. ASSESSMENT & EVALUATION IN HIGHER EDUCATION, 47(8), 1274-1288. DOI Author/Publisher URL
Brückner, S., Saas, H., Reichert-Schlax, J., et al. (2021). Digitale Medienpakete zur Förderung handlungsnaher Unterrichtskompetenzen. bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online, 40, 1-25. Author/Publisher URL
Kühling-Thees, C. M., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2021). Eine Längsschnittsanalyse der Studieneingangs- und Studienprozessfaktoren auf den Studienerfolg im wirtschaftswissenschaftlichen Bachelorstudium. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 16(4), 97-117.
Schlax, J., Wiltink, J., Beutel, M. E., et al. (2020). Symptoms of depersonalization/derealization are independent risk factors for the development or persistence of psychological distress in the general population: Results from the Gutenberg health study. Journal of Affective Disorders, 273, 41-47. DOI
Troitschanskaia, O. Z. (2020). A New Approach to Analyzing the Development of Domain-Specific Knowledge Among Undergraduate Medical Students Using Learning Scores. American Journal of Biomedical Science & Research, 7(4), 319-323. DOI
Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Happ, R., et al. (2020). Validity and fairness of a new entry diagnostics test in higher education economics. STUDIES IN EDUCATIONAL EVALUATION, 66. DOI Author/Publisher URL
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schlax, J. (2020). Entry Assessment of Student Learning Preconditions in Higher Education: Implications for the Transition from Secondary to Tertiary Education in Germany. EUROPEAN REVIEW, 28, S67-S84. DOI Author/Publisher URL
Schlax, J., Juenger, C., Beutel, M. E., et al. (2019). Income and education predict elevated depressive symptoms in the general population: results from the Gutenberg health study. BMC PUBLIC HEALTH, 19. DOI Author/Publisher URL
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Jitomirski, J., Happ, R., et al. (2019). Validating a Test for Measuring Knowledge and Understanding of Economics Among University Students. ZEITSCHRIFT FUR PADAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, 33(2), 119-133. DOI Author/Publisher URL
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Schlax, J., Jitomirski, J., et al. (2019). Ethics and Fairness in Assessing Learning Outcomes in Higher Education. HIGHER EDUCATION POLICY, 32(4), 537-556. DOI Author/Publisher URL
Kühling-Thees, C., Reichert-Schlax, J., Zlatkin-Troitschanskaia, O. Eine Längsschnittsanalyse der Studieneingangs- und Studienprozessfaktoren auf den Studienerfolg im wirtschaftswissenschaftlichen Bachelorstudium. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 16(4), 97-117.